MA בבלשנות שימושית
Mary Immaculate College
מידע מפתח
מיקום הקמפוס
Limerick, אירלנד
שפות
אנגלית
פורמט לימוד
למידה מרחוק, בקמפוס
מֶשֶׁך
12 - 24 חודשים
לִפְסוֹעַ
זמן מלא, משרה חלקית
שכר לימוד
בקש מידע
מועד אחרון להגשת בקשה
בקש מידע
תאריך ההתחלה המוקדם ביותר
Sep 2024
* MA: 6,425 אירו לאיחוד האירופי ו-12,825 אירו לדוקטורט שאינו באיחוד האירופי / מובנה: שנה 1 - €6255/12,825 € ו-2/3/4 שנה - €4403/€8781
מבוא
התואר השני בבלשנות שימושית מוצע עם שלוש אפשרויות למסירה; בקמפוס, מעורב או מקוון לחלוטין. הקורס מיועד למורים מנוסים לשפה האנגלית ולאנשי מקצוע אחרים בשפה האנגלית. ההתמקדות העיקרית שלו היא בשימוש והוראת השפה האנגלית בהקשר גלובלי. מיקוד זה ייתן מענה לצורך בינלאומי בפיתוח מקצועי, במיוחד בקרב מורים לאנגלית.
התואר השני בבלשנות שימושית שם לו למטרה להעניק מסלול לימודים רחב בתיאור שפה (מערכות שפה: דקדוק, מילון ופונולוגיה), תיאוריות של בלשנות שימושית, תיאוריות של רכישת שפה שנייה, מסגרות לחקר השיח, וכן מיומנויות מחקר מומחה לניתוח אמפירי של שפה בהקשר.
בדרך כלל, הקורס יתקיים על פני שלושה סמסטרים. סמסטר 1 ו-2 יכללו מודולים נלמדים (הרצאות ופעילויות). סמסטר ג' יוקדש לכתיבת עבודת גמר. ניתן לקחת את שלושת הסמסטרים גב אל גב בשנה קלנדרית אחת תוך שימוש בתקופת הקיץ של מודול עבודת הדוקטורט (ספטמבר - אוגוסט).
לחילופין, ניתן ללמוד את הקורס במשך שנה וחצי. זמינות גם אפשרויות למשרה חלקית. כל סמסטר בנוי ל-12 שבועות או יחידות שבהן נלקחים שלושה מודולים. כל מודול יכלול הערכה מתמשכת. זה עשוי להיות כרוך בתערובת של משימות כגון חידונים, דיונים, חיבורים, מצגות בעל פה וכו'. עבור אותם סטודנטים הבוחרים בפורמטים המשולבים והמשלוח המקוון, למבדקים יהיו אפשרויות מקוונות להשלמה.
לסיכום, התוכנית מתחילה בספטמבר. ישנן אפשרויות לגבי מצב העברת התוכנית ומשך זמן כדי להתאים לצרכים האישיים: אפשרויות משלוח:
• בקמפוס : פורמט מסירה מסורתי עם הרצאות והדרכות בקמפוס פנים אל פנים
• Blended : שילוב של פורמט משלוח מקוון ופנים אל פנים
• מקוון : פורמט משלוח מקוון לחלוטין תוך שימוש בסמינרים מקוונים מוקלטים מראש ובחיים אפשרויות זמן:
קבלה
תכנית לימודים
קווי מתאר של מודול
תכונות ליבה של השפה: דקדוק, אוצר מילים ופונולוגיה מודול זה יחקור את יחסי הגומלין בין דקדוק, אוצר מילים (לקסיס) ופונולוגיה במערכת השפה. הוא יתאר את המערכות הפורמליות של האנגלית, תוך בחינת אבני הבניין הבודדות של הלקסיס (למשל מורפמות, יחסים סמנטיים), דקדוק (למשל כיתות מילים, ביטויים, פסוקים, זמנים, אופנה) ופונולוגיה (פונמות, דפוסי אינטונציה, תכונות של דיבור מחובר), והדרכים שבהן צורות אלו פועלות יחד ומשמשות ליצירת משמעויות בהקשר. הוא גם יבחן את הרעיון של יחידות מרובות מילים קבועות, משולבות ומקוטעות, היוצרות תבניות לקסיקוגרמטיות. תהיה התמקדות חזקה כיצד דקדוק, אוצר מילים ופונולוגיה משתלבים עם שיח ופרגמטיקה.
גישות לשפה בהקשר מודול זה יחקור את החשיבות של התחשבות בשפה בהקשר התרבותי, החברתי והבינאישי של השימוש שלה ויבחן את הגורמים המשפיעים על אופן השימוש בשפה. הוא ישקול את תופעת ההקשר לאור ההתפתחויות האחרונות בבלשנות הקורפוס המדוברת והכתובה. שפה בהקשר תיחקר באמצעות משימות אנליטיות מעשיות תוך שימוש בשיח דיבור ובכתב אותנטי ממגוון של הקשרי שיח שונים (למשל, שיח משפחתי, שיחMIC באקדמיה, שיח במקום העבודה וכו'). בנוסף, ייבדקו גם גישות מבניות לחקר השפה המדוברת (למשל, עבודתם של מנתחי השיח בברמינגהם וניתוח שיחות) וגישות שניתן ליישם הן על טקסטים מדוברים והן על טקסטים כתובים כגון ניתוח ז'אנר. זה יאפשר גם גישה מלמעלה למטה וגם מלמטה למעלה לשפה בהקשר. כמו כן, ייבדקו ה'שיחים החדשים' של העידן הדיגיטלי, כגון בלוגים, ויקי, טוויטר וטקסטים אלקטרוניים אחרים.
סוגיות בבלשנות יישומית מודול זה מציג בפני התלמידים את הנושאים המרכזיים בבלשנות יישומית ומשמש לספק לתלמידים הבנה רחבה של הדאגות של בלשנות יישומית. מודלים של הוראת שפה יוערכו באופן ביקורתי ופרדיגמות דומיננטיות של רכישת שפה שנייה יוערכו. יבחנו מושגים של כשירות לשונית, לרבות יכולת פרגמטית בין-תרבותית בהקשר של פרגמטיקה בין-תרבותית ווריאציונית. המודול יעסוק גם ברב לשוניות ושפה בהקשר גלובלי, כולל ויכוחים עכשוויים על הוראת אנגלית כשפה פרנקה (ELF). הערכת שפה תהיה גם נושא מרכזי, במיוחד במונחים של התייחסות למושגים של סמני יכולת לשונית ושיח בבדיקת שפה מדוברת וכתובה. בתוך כל תחום של המודול, התלמידים יתוודעו למגוון נקודות מבט, המאפשרות להם להעריך באופן ביקורתי גישות שונות ולהכיר בוויכוחים המעסיקים כיום בלשנים שימושיים.
שיח בכיתה ולומד המודול מתמקד במבנה האינטראקציוני של שיח המורה והלומד, תוך התבוננות אמפירית באינטראקציות בין מורה ללומדים ובין לומדים (עמית-לעמית). הוא שואף לפתח הבנות של התכונות והיכולות האינטראקציוניות המרכזיות של השיח בכיתה תוך שימוש בפרדיגמות אנליטיות של ניתוח שיחות וניתוח שיח ביקורתי, בבסיס כלים מתודולוגיים של קורפוס בלשנות. המודול מתמקד גם בשפת הלומדים בהערכה (למשל בחינות בעל פה, מאמרים, פורומי דיונים, בלוגים, ויקי) בהקשר של יכולות לשוניות ואינטראקציות. פן מרכזי של המודול יהיה לאפשר למשתתפים לתמלל, לקודד ולנתח נתונים אמפיריים של כיתה ולומדים כדי להבין טוב יותר את הקשר ההוראה והלמידה הזה ואת הכישורים הלשוניים והאינטראקציוניים שהוא דורש.
שיטות מחקר בבלשנות יישומית מודול זה יצייד את התלמידים במיומנויות מחקר חיוניות לניתוח שפה באופן אמפירי. המודול נועד לספק לסטודנטים את הכישורים להעריך את המחקר של אחרים וגם לבצע מחקר עצמאי משלהם בתחום הבלשנות השימושית. הוא יתמקד בפרדיגמות המתודולוגיות ובעיצובים הניסויים המשמשים בדרך כלל בבלשנות יישומית, כולל גישות איכותניות, כמותיות ומעורבות כאחד, כך שהתלמידים יוכלו לבחור מתודולוגיה מתאימה לשאלת מחקר מסוימת בהקשר מסוים של שימוש בשפה. הקורס יכסה גם שלבים ונהלים מתודולוגיים מעשיים למחקר בבלשנות שימושית, לרבות זיהוי שאלת מחקר, מציאת מקורות לסקירת ספרות באמצעות מאגרי מידע מתאימים, המעשיות של עיצוב השאלון, דפי מידע דובר, פרוטוקולי הקלטה, תמלול וקידוד נהלים. כמו כן יידונו הסוגיות האתיות העולות במחקר בבלשנות יישומית. הקורס יתמקד גם במסגרות אנליטיות מתאימות לניתוח נתונים כמותיים ואיכותיים מהקלטות, שאלונים או מקורות אמפיריים אחרים. עד סוף מודול זה, על הסטודנטים להיות מסוגלים לכתוב הצעת מחקר המתאימה לעבודת גמר במסגרת התכנית ולהיות מוכשרים מספיק לביצוע פרויקט המחקר.
קורפוס בלשנות והוראת שפה מודול זה מתאר את היישומים של קורפוס בלשנות להוראת ומחקר שפה. קורפוסי שפה אלקטרוניים, ותוכנות המחשב הנלוות להם, מוכיחים שהם משפיעים יותר ויותר בהוראת השפה כמקורות לתיאור שפה ולחומר פדגוגי. המודול יחקור את תרומתה של קורפוס בלשנות ללימוד והוראת שפה ויבחן את ההזדמנויות שמציעה קורפוס בלשנות ללומד ולמורה. המודול לא יתמקד רק כיצד המורה יכול להשתמש בבלשנות הקורפוס בכיתה ליצירת חומרים אלא גם כיצד ניתן לעודד תלמידים להשתמש בקורפוסים בעצמם. כמו כן יידונו מגבלות השימוש בקורפוסים בהוראת השפה והמלכודות הפוטנציאליות הנובעות משימוש לא ביקורתי בהם. המודול יתייחס בעיקר למחקר, חומרי הוראה ונהלים הרלוונטיים להוראת השפה האנגלית (ELT); עם זאת, הוא יעסוק גם בנושאים הקשורים להוראת שפה באופן כללי.
פונטיקה ופונולוגיה מודול זה יכסה את מרכיבי הליבה של פונטיקה ופונולוגיה. התלמידים יתייחסו להבחנה בין פונטיקה לפונולוגיה. באופן ספציפי, ביחס לפונטיקה, המודול יתמקד בפיזיולוגיה של הדיבור, לרבות נקודות ואופן הניסוח ותעתיק צלילי דיבור, באמצעות האלפבית הפונטי הבינלאומי (IPA). במונחים של פונולוגיה, הוא יבחן את דפוסי הצליל של הדיבור, תהליכי דיבור מחוברים (כגון הטמעה, התלכדות, התחמקות, קישור) וההבחנה בין התכונות הסגמנטליות והעל-סגמנטליות של הדיבור. הליבה של מודול זה היא הקונטקסטואליזציה של הפונולוגיה במונחים של אינטונציה של השיח ביחס ללקסיס, דקדוק, שיח ופרגמטיקה בשפה המדוברת.
שיח ופרגמטיקה מודול זה נועד להרחיב את ההבנה של התלמידים בהקשר הלשוני באמצעות התמקדות בפרגמטיקה. נושאי ליבה של דאגה בפרגמטיקה כגון דיקסיס, אימפליקציה, נימוס ותיאוריית מעשי הדיבור מתוארים, נדונים ומוערכים באופן ביקורתי. המודול גם יחקור מושגים של אוניברסליות על ידי התחשבות בפרגמטיות מנקודת מבט בין-תרבותית כאחד. מרכזי במודול זה הוא השיקול של נתונים אמיתיים ואותנטיים. יוערכו שיטות איסוף נתונים מסורתיות בפרגמטיקה, כגון מבחני השלמת שיח, משחקי תפקידים וראיונות. עם זאת, קורפוס פרגמטיקה, התפתחות עדכנית יחסית בתחומי הבלשנות והפרגמטיקה של הקורפוס, תהיה המסגרת המתודולוגית העיקרית. קורפוס פרגמטיקה מאפשרת פרשנות של משמעות מדוברת או כתובה, תוך שימת דגש על מתן עדות אמפירית לפרשנות זו. לסטודנטים תהיה הזדמנות להעריך את היעילות של החששות הפרגמטיים הליבה על בסיס חקירות אמפיריות שהם עצמם יערכו.